Patřím mezi ty piloty, kteří se při výběru sedačky zajímají kromě bezpečnosti, pohodlí, váhy a objemu také o úložný prostor a jeho využitelnost pro vybavení pro život v přírodě.

Ano, jsem nadšenec do bivakového létání.

Tímto článkem bych rád sdílel svojí zkušenost a také otevřel debatu o rozličných variantách a zkušenostech s létáním v “plné polní”.

Letos jsem měl možnost porovnat dvě sedačky. Obě lehké a skladné, avšak naprosto odlišné.

Byla to sedačka Reverse 2 od firmy SKY Paragliders a sedačka Lucy sport od firmy AJ WINGS.

 

Sedačky se liší úplně od základu a téměř ve všech ohledech jsou si jakýmsi protikladem. Reverse 2 je reverzibilní sedačka s deskou v sedací ploše, oddělenými nožními popruhy a airbagem nafukovaným za letu. Lucy sport je kokonová sedačka hamakového typu, tudíž bez sedací desky a s nožními popruhy spojenými s popruhem břišním.

Obě tyto koncepce mají své klady i zápory a já si teď lámu hlavu nad tím, která je vlastně pro moje paraglidingové radovánky vhodnější, případně jestli existuje sedačka, která by uměla ty kladné kombinovat.

Reverska je o zhruba půl kila těžší než Lucy. Pro nošení Lucy je ale potřeba batoh a ten váží od půl do jeden a půl kila. Kromě váhy má ale Reverska ještě důležitější přednost. A to je objem. I ten nejlehčí batoh totiž zabírá místo v úložném prostoru sedačky. To že je sedačka zároveň i batoh tak šetří drahocenné místo pro uložení věcí za letu.

U Lucy je ale uložný prostor řešen velmi dobře. Disponuje totiž kromě velké kapsy na zádech speciálním designem chrániče, jehož jednotlivé komory se při letech na lehko dají naplnit nafukovacím vakem, nebo při expedicích měkčími součástmi výbavy jako je spacák, oblečení nebo část stanu. Co se týče absolutního objemu úložného prostoru, je na tom lépe Reverska. Pokud nás ale zajímá dostupnost kapes za letu, Reverska je na tom špatně. malá kapsička na levém boku je opravdu nedostačující. Lucy má naproti tomu dvě kapsy na zip po obou stranách kokonu, velkou kapsu pod nohama a lehoučký sundavací pultík se suchářčem na přístroje. Kapsy jsou u Lucy řešeny opravdu dobře. Zkoušel jsem do bočních kapes dát litrové láhve s vodou a i s takovou náloží mi při startu nijak nepřekáželi. Kapsy jsou navíc v těžiští postroje, takže za letu jsem o zátěži ani nevěděl. V zádové kapse je u Lucy přihrádka na vodní vak. Ten já ale pro vícedenní výlety nepoužívám, protože se blbě čistí. Místo toho nosím jednu malou láhev s širokým hrdlem, která se dá vymýt a dvě velké petky, které místo mytí vyměňuji. Pro tuhle část výbavy je dobře řešená Reverska. Na bocích batohu jsou totiž klasické séťované kapsy, které při převrácení sedačky do letového režimu, slouží jako vnitřní přihrádky ve spodní části zádové kapsy. S oběma sedačkami jsem ale pohodlně létal i s obsahem kapes vážícím kolem osmi kilogramů.

Co se týče letových vlastností, zůstávají sedačky u protikladů.

Lucy je měkká a perfektně se přizpůsobuje tvaru těla. Závěsy karabin jsou “nízko” a tak sedačka přenáší impulzy od křídla velmi živě a stejně tak přenáší váhu pilota na křídlo. Širší stoupáky jsem byl schopný točit čistě náklonem v sedačce, bez tahání za řidičky. Všechny popruhy se dají nastavit za letu. Nastavení popruhů zádové části jde trochu ztuha. Naopak nastavení popruhů kokonu je velmi povedené. Negativem u Lucy je nevhodnost pro pozemní tréning. Při delším držení křídla nad hlavou totiž tlačí karabiny do hrudníku. Pozitivem je naopak nastupování do sedačky po startu. Jedním šlápnutím do desky kokonu sedím perfektně v sedačce.

Reverska má karabiny o něco výš a tak je ve všech osách stabilnější a nepřenáší tak citlivě impulzy od křídla. To vidím jako nevýhodu ve slabších podmínkách a jako výhodu pro delší lety v silných podmínkách, kdy neustálé korekce citlivé sedačky zvyšují fyzickou i psychickou namáhavost letu. Reverska má taky kromě sedací desky zpevněnou zádovou část, která tak poskytuje lepší oporu horní části zad. S nasedáním do sedačky to je u Reversky o něco horší. Absence kokonu neumožňuje použít nohy. Dá se ale rameny opřít o karabiny a bez pouštění řidiček tak vklouznout do sedáku. Výrobce nabízí pro Reversku možnost připínacího kokonu, což by mohlo být zajímavé řešení nejenom pro lepší nastupování, ale i celkový letový komfort. Doufám, že se mi podaří ho také brzo vyzkoušet.

Sečteno a podtrženo:

Kdo čeká jasné stanovisko, která sedačka je lepší, bude sklamán. Každá má své výhody i nevýhody a i pro mě je těžké se rozhodnout, kterou sedačku vybrat pro příští expedici.

U obou sedaček platí, že jsou lehké a přitom vyrobené z kvalitních materiálů. To z nich dělá ideální vybavení pro ty, kteří chtějí mít jednu sedačku pro všechny situace. Ať už to je poletování na kopci za barákem, nebo expedice do neznáma.

Advertisements